محبوبترین محصولات

تفكر استراتژيك، كاركردها وچالش ها

تفكر استراتژيك، كاركردها وچالش ها

11صفحه

چكيده

تفكر استراتژيك مدير را قادر مي‌سازد تا بفهمد چه عواملي در دستيابي به اهداف موردنظر موثر است و چگونه اين عوامل موثر براي مشتري ارزش مي‌آفريند؟ تفكراستراتژيك رامي توان به نوعي قدرت دروني وذهني درمدير تعبيرنمود كه بابهره گري ازآن ضمن درنظرداشتن شرايط محيط وتحولات محيط ناپايدار جهاني اقدام به اخذ تصميم وبرنامه ريزي نموده واستراتژي هاي سازمان خود را درمحيط كسب وكار ناپايدار ومتحول امروز طراحي مي نمايد .تفكر استراتژيك دردنياي كسب وكار امروز ازاهميت ويژه اي برخوردار است زيرا بدون اين تفکر، تلاشهاي سازمان براي دستيابي به استراتژي‌هاي تدوين شده اثربخش نخواهد بود.

 

واژه‌هاي كليدي

 

تفكر استراتژيك ، تعريف استراتژي ، مفهوم تفكر استراتژيك ، چالشها و موانع

 

 

 

مقدمه

 

 درقرن حاضر سازمانها،نهادها وبنگاه هاي ارائه كننده خدمات  وتوليدات باتوجه به فشردگي ونزديكي بالاي رقابت ونوآوري كه برگرفته از جهاني شدن وتغييرات سريع درعرصه هاي بين المللي مي باشد بايد به صورتي عمل نمايندکه ضمن حفظ بقاء سازمانی ، مزیت رقابتی خود را نیز افزایش دهند و در واقع با پایبندی به تفكر استراتژیك از سمت و سوی مدیریت خرد (در کل سازمان ) فاصله گرفته و مدیریت کلان ( متناسب با فضای سازمان ) را به اجرا درآورند. روند تحولات پیچیده و سریع جهانی سبب شده است که اقتصاد از اتکاء بر دارایی های مشهود به سمت دارایی های نامشهود ( دانش ) سوق یابد ، اينجاست كه شبكه پيچيده روابط انساني درسازمان بر سلسله مراتب پايگاني پيشي مي گيرد و در  واقع نگرش انسان مدارانه رو به فراز نهاده است .یعنی امروزه یک مدیر ورهبر باید بداند آنچه درسازمان او مهمتر است تعاملات وروابط پیچیده سازمانی میان افراد است وباید برای اداره امور سازمان ورهبری بینه ازاین روابط میان خود وکارکنان سازمان به بهترین شکل بهره گرفت واین یکی از ویژگیهای مهم هشت گانه رهبری است.

به بیان دیگر :

اندیشه وتفکر مدیران و کارکنان“ به نوعی مزیت رقابتی برای سازمان تبدیل شده است :

" People thinking” is competitive advantages "

    امروزه تفکر استراتژیک به عنوان یک عنصر بسیار مهم وارزشمند در مدیریتهای کلان درسازمان ها وسیستمهای کسب وکار مطرح می باشد. از ديدگاه کلي، تفكر استراتژيك يك «بصيرت و فهم از وضعيت موجود و بهره‌برداري از فرصت‌ها» است. اين بصيرت كمك مي‌كند تا واقعيت‌هاي بازار و قواعد آن به درستي و به موقع شناخته شود؛ و براي پاسخگويي به اين شرايط راهكارهاي بديع و ارزش آفريني خلق شود.به بیان دیگر فرصت عبارت است از هرانچه تاکنون دربازار به آن پاسخ گفته نشده ویا نیاز برای پاسخگویی دربازار به آن وجود دارد واستراتژی داشتن طرح وبرنامه وتفکر ودیدمناسب است برای نیل به اهداف سازمان در برآورده ساختن آن نیاز باتوجه به تعاملات ونیز آشفتگی های موجود در روابط امروز کسب وکا وسازمانها تفكر استراتژيك مدير را قادر مي‌سازد تا بفهمد چه عواملي در دستيابي به اهداف موردنظر موثر است و چگونه اين عوامل موثر براي مشتري ارزش مي‌آفريند؟ اين تفكر از طريق فهم صحيح قواعد بازار و پاسخگويي خلاقانه به آن صورت مي‌پذيرد كه در محيط ناپايدار و متحول كسب و كار امروز بسيار حائز اهميت است. زيرا بدون اين تفکر، تلاشهاي سازمان براي دستيابي به استراتژي‌هاي تدوين شده اثربخش نخواهد بود.

    اندیشه و تفکر کارکنان و مديران در حوزه مدیریت استراتژیک به تفکر استراتژیک شناخته می شود.از دیدگاه مینتزبرگ ، تقویت تفكر استراتژیك به تدوین استراتژیهای بهتر منجر می شود.او معتقد است مدیرانی که مجهز به قابلیت تفكر استراتژیك هستند قادرند،سایر کارکنان را به یافتن راهکارهای خلاقانه برای موفقیت سازمان ترغیب کنند.آنها سازمان را به گونه ای که باید باشد می نگرند و نه به گونه ای که هست. به این ترتیب می توان تفكر استراتژیك را پیش درآمدی بر طراحی آینده سازمان دانست. توانایی تفكر استراتژیك برای رقابتی ماندن در یک محیط متلاطم و جهانی ، حیاتی است.

در هر صورت تفکر استراتژیک می باید در دو سطح متفاوت ولی مرتبط یعنی سطح فردی و سازمانی مورد توجه قرار گیرد.سازمانهایی که بطور موفقیت آمیزی این دو سطح را ترکیب کنند ، قابلیتی حیاتی بدست می آوردند که سرچشمه همیشگی برای مزیت رقابتی آنها می شود.

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
strategic-thinking_756968_9378.zip164.5k





آخرین محصولات فروشگاه