گزارشات کارورزی.پاورپوینت,طرح های توجیهی,دستورالعمل ها,تحقیق,مقالات
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات
pic5 pic2 pic4

استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش

دانلودمقاله بررسي کامل استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان فرمتdoc

9صفحه

چکيده محتواي فايل:

استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان

                                          

چکیده

تاکید این مقاله بر استفاده از نرم افزار های قابل استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی تحت وب است. برای این منظور ابتدا ویژگی های آموزشی بزرگسالان و تفاوت آن با کودکان بررسی شده است ،سپس تفاوت آموزش های مبتنی بر کار در گذشته و امروز باهم مقایسه می گردد.  بعد از آن راهکارهایی مبتنی بر استفاده ازتکنولوژی ارائه می شود که  آموزش برای بزرگسالان را مفید تر ، کاربردی تر و لذت بخش تر می نماید .هدف از این مقاله ارائه راهکار برای افزایش بازدهی آموزش برای بزرگسالان است.

 

واژه های کلیدی:تکنولوژی آموزشی،آموزش بزرگسالان،ویژگی های بزرگسالان،نرم افزارهای موبایل،شبکه های اجتماعی

 

 

  • مقدمه

در جهان امروز نمی توان به راحتی انسان های بزرگ سالی را پیدا کرد که فارغ از هرکاری فقط به دنبال آموزش باشند . بلکه بزرگسالان عموما افرادی پردغدغه باوقت کم هستند . اما برای اموزش چنین افرادی چه راهکار هایی وجود دارد؟ ترکیب دوعلم آموزش بزرگسالان و تکنولوژی آموزشی میتواند تاحد زیادی محدودیت های آموزشی بزرگسالان را برطرف می سازد .طبق تعریف

"آموزش بزرگسالان فعالیتی است سازمان یافته به منظور ایجاد جامعه در حال یادگیری از طریق انتقال دانش و مهارت روز آمد به بزرگسالان تا بتوانند درجهت تکامل و تعالی حرکت کنند و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مشارکت فعالانه داشته باشند" (ابرهیم زاده،1385،ص 8) و تکنولوژی آموزشی عبارتند از، مطالعه و عمل اخلاقی از طریق ایجاد، کاربرد و مدیریت منابع و فرایندهای فناورانه مناسببهمنظورتسهیلیادگیریوبهسازیعملکردافراد(مایکلاسپکتر[1] و همکاران ،2008)

این مقاله سعی کرده است با استفاده از تکنولوژی آموزشی راهکار هایی برای آموزش بزرگسالان ارئه دهد.


 

2 - تفاوت آموزش های مبتنی بر کار در گذشته و حال

 

 

آموزش

دنیای گذشته

بدون کار

کار

بدون آموزش

پس از مدتی

 


آموزش در گذشته به این صورت بود که ابتدا افراد در یک محیط  کاملا آموزشی ،آموزش می دیدند و  بعدوارد دنیای کار می شدند. وپس از ورود به محیط کاری ، فقط کار می کردند و دیگر از آموزش خبری نبود. (شکل 1)

شکل 1 .فرایند آموزش مبتنی برکار درگذشته

 

 

 

 

البته این فرایند نادرست هنوز هم در برخی از ارگان های خدماتی ،آموزشی و صنعتی اتفاق می افتد.

اما این نوع تربیت نیروی کار چند ین مشکل دارد:

با پیشرفت های علمی و تکنولوژی در همه زمینه ها دیگر هیچ علم و هنری را نمی توان به گونه ای آموزش داد که برای یک عمر کار کردن مناسب باشد.

  • بسیاری از آموزش ها باید دائما بروز شوند . مثلا کار آموزان رشته کامپیوتر با علمی که در دوره ی کار آموزی می آموزند حتی چند ماه هم نمی توانند در محیط کاری موفق باشند.این کار آموزان نیاز به آموزش مداوم دارند.
  • هر دوره آموزشی که برای انجام کاری باشد دیر یا زود به دلیل کهنه شدن اطلاعات کارایی خود را از دست می دهد.
  • کار کنان به دلیل تکراری بودن کار و عدم پیشرفت حس خوبی ندارند.
  • خلاقیت در گرو کسب دانش است. داشتن یک مخزن غنی دانش در یک زمینه اساس خلاقیت در آن زمینه است.( وولفلک[2]. به نقل از سیف، 1383) با توجه به این گفته وولفلک  اگر کارکنان یک مجموعه دانش به روز نداشته باشند نمی توانند خلاقیت زیادی از خود بروز دهند

برای رفع این مشکل باید کار و آموزش را با هم تلفیق کرد .یعنی از همان ابتدای شروع فرایند آموزش، فراگیر درگیر کار شود . و بعد از اینکه وارد کار شد بازهم آموزش هایی به آن داده شود .(شکل2)

آموزش

کار

 

دنیای امروز

شکل 2 .فرایند آموزش مبتنی برکار

 

3- مقایسه آموزش بزرگسالان و خردسالان

نولز[3]مهمترین اصول آموزشی بزرگسالان را 1-نیاز به دانستن[4] 2-خود-مفهومی فراگیر[5]3-نقش تجربه[6]4-آمادگی یادگیری[7]5-رویکرد به یادگیری[8]6-انگیزه به یادگیری[9]میدانند(نولز و همکاران،2005،ص 62-63)

 

جدول 1: نظریه اصول نولز :  مقایسه آموزش بزرگسالان و خردسالان

اصول

خردسالان

بزرگسالان

نیاز به دانستن

موظف به یادگیری تمام مطالب ارائه شده هستند

می دانند برای چه هدف و منظوری دانش جدید را یاد بگیرند

خود – مفهومی فراگیر

درک معلم از یادگیرنده شخصیتی وابسته است

یادگیری را خودشان هدایت می کنند. احساس مسولیت دارند و خود ارزیاب هستند

نقش تجربه

با حداقل تجربه وارد می شوند . مربی منبع یادگیری و تجربه است

تجربیات منبع غنی برای خودشناسی است و با عث تنوع در گروه می شود

آمادگی یادگیری

آماده یادگرفتن مطالبی هستند که معلم انها را ارائه می دهد اگر می خواهند پیشرفت کنند

آماده فراگرفتن مطالب هستند آنها باید بتوانند مطالب فراگرفته شده را به طور موثر با موقعیت های واقعی زندگی هماهنگ سازند

رویکرد به یادگیری

متمرکز بر موضوع درسی و محتوا

متمرکز برمشکل محوری ، زندگی محوری

انگیزه به یادگیری

فشارهای بیرونی مثل نمره

انگیزه درونی مثل خود باوری


[1]J. Michael Spector

[2]Woolfolk

[3]Knowles

[4]The need to know

[5]Thr learner`s self-concept

[6]The role of experience

[7]Readiness to learn

[8]Orientation to learn

[9]Motivation to lear


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
es-te-amoozesh-bozorgsalan_1781269_2803.zip76.1k





پرفروش ترین محصولات
نظرسنجی
بیشتر چه فایل هایی نیازدارید تادرسایت قرار دهیم؟